I det sista regnet.

Jag har nyss läst ut en bok som jag blev helt kär i.

I det sista regnet av Janesh Vaidya.
En berättelse om en pojke och hans farmor.



Jag vill citera några rader från boken.
Det är Janesh farmor som berättar:

"I hjärtat är vi alla konstnärer och i hjärnan på oss bor en vetenskapsman. Ett övermått av vetenskapligt tänkande kväver det innersta i glädjen och skönheten i livet. Jakten på perfektion och materiell status är ett resultat av en sådan åskådning. Vi blir aldrig tillfreds med våra uppfinningar. Vetenskapen i sig själv leder inte till förnöjdsamhet, och därför blir vi olyckliga."

Hon fortsätter att berätta om de båda krafterna Raja - den vetenskapliga kraftens motsvarighet och Tamas den konstnärliga färdigheternas motsvarighet.

"Konsten att leva handlar om att balansera dessa energier så att ingen av dem tar överhanden. Den vetenskapliga kraften, den rajastiska energin, ska bara användas till de praktiska lösningarna i tillvaron, som hur man förtjänar till uppehälle och förbrukar tillräckligt för att överleva.
I alla andra situationer ska man försöka leva som en konstnär med öppet sinne och betrakta världen med sin konstnärliga blick; då ser man Guds magiska färger i allt."

Läs boken!

Han kommer att åka runt i sverige i höst och berätta om sina böcker!
Läs mer på hans hemsida:
http://www.janeshvaidya.com/

Tack Janesh för att du skrev boken!

Apropå det sista regnet.
Jag bad Curt om några regndroppar från hans marinblå himmel i förra inlägget.
Curt sparar inte på blå regndroppar!
Tack Curt!



// Kristin

Kommentarer
Postat av: Åsa

Äsch, jag som är vetenskapsman. Egentligen.



Kanonbra blev regnet!

2011-07-16 @ 19:29:50
URL: http://wessand.blogg.se/
Postat av: Emma

Verkligen vackert, tänkvärt och finurligt skrivet. Både av Janesh och dig!



2011-07-17 @ 11:29:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0